Vanliga frågor

Vad kostar det att ringa?

Kontakta Alltele, det är de som sätter priserna. Eller läs på deras webbplats.

Måste den jag ringer till ha IP-telefoni?

Nej, du kan ringa till fasta telefoner, mobiltelefoner, utomlands, betalsamtal och precis vart du vill.

Måste jag ha ett bredbandsabonnemang för att kunna beställa IP-telefoni?

Ja, du måste ha ett bredbandsabonnemang (kabel-tv bredband eller fiber bredband) hos oss för att kund teckna avtal för IP-telefoni.

Vilken bredbandshastighet måste jag ha för att det ska fungera med IP-telefoni?

Du måste ha minst 0,5 Mbit/s.

Måste datorn vara påslagen för att jag ska kunna ringa?

Nej, det behöver den inte. Modemet gör att telefonin fungerar även om datorn är avstängd.

Kan jag behålla mitt gamla telefonnummer?

Ja, det kan du. Det kan dock innebära en något längre leveranstid och en kostnad för den så kallade porteringen, det vill säga att numret flyttas. Läs mer på Allteles hemsida.

Till vem gör jag felanmälan?

Felanmälan av din IP-telefonitjänst gör du direkt till Alltele, tel 0910-79 80 00.