Vanliga frågor

Vart vänder jag mig vid problem (dålig bild eller ingen bild) med min kabel-tv-mottagning?

Kontakta Sappa för att felanmäla, se Felanmälan för kontaktuppgifter.

Vart vänder jag mig om jag har problem med tv-jacket?

Bor du i lägenhet kontaktar du din hyresvärd/bostadsrättsförening.

Hur gör jag en kanalsökning?

Här finns en beskrivning om hur du går till väga.

Kanalsökning Bornet

På vilka platser hittar jag de olika kanalplatserna?

Se kanalplanen som finns som pdf på sidan Kabel-tv för lägenhet eller Kabel-tv för villa.

Vilka kanaler ingår i grundutbudet?

Kanalplanen finns som pdf på sidorna Kabel-tv för lägenhet och Kabel-tv för villa.

Jag kan inte se alla kanaler som ingår i grundutbudet, vad gör jag?

Gör en ny kanalsökning, se hur gör jag en kanalsökning här ovanför.

Om du får upp felmeddelande att kanalerna är krypterade och du har en inbyggd digitalbox kan det vara så att du har tv:n inställd på digitala signaler. Då ser du endast de kanaler som sänds digitalt (bland annat SVT1, TV6). Ändra bildläget till analogt, och vid behov gör en ny kanalsökning.

Hur gör jag om jag vill ha fler kanaler?

Läs mer under Kabel-tv för lägenhet respektive Kabel-tv för villa för information.

Sänder ni ut digitala tv-signaler?

Tv-signalen kommer digitalt till vår utrusning, men sänds vidare analogt i fastighetsnäten till dina tv-uttag. Detta för att varje kund annars skulle vara tvungen att ha en digitalbox till varje tv för att kunna ta emot signalen.

Kan jag se på HDTV med mitt kabel-tv abonnemang?

Ja, Sappa erbjuder HDTV-sändningar i Bornets nät. Kontakta dem direkt eller Rydéns radio & tv, se kontaktuppgifter under Kabel-tv för lägenhet.

Kan antalet tv-uttag i min bostad påverka bildkvaliteten?

Ja, för många tv-uttag kan försämra signalen. Vi rekommenderar att du har max fyra tv-uttag. Även antennkabelns kvalitet spelar roll.

Kan vi se på olika kanaler samtidigt i bostaden?

Ja, under förutsättning att du har flera tv-apprater.

Om jag har bredband idag och vill ha kabel-tv, påverkar det då min kapacitet på bredbandet?

Nej, kabel-tv:n är separerad från bredbandet och de påverkar inte varandra.

Vem äger den så kallade mediaboxen som är installerad i min villa?

Det gör du som fastighetsägare. Dock föreligger vissa rekommendationer för hanteringen av nämnda box. Se nedan.

Får jag flytta min mediabox?

Nej, vi rekommenderar att boxen sitter kvar på ursprunglig plats, annars kan fibern gå av i sin svetsfog.

Om mediaboxen går sönder, vem kontaktar jag då?

Ta kontakt med SplitVision Borås Stadsnät, tel 033- 35 72 00.